Endometriose | Hoe gaat het afbouwen van mijn medicatie + Implanon?

In juli dit jaar schreef ik in een artikel dat ik me niet goed voelde bij de medicatie die ik slikte. Voor mijn endometriose moet ik zware medicatie slikken die toch behoorlijk veel bijwerkingen met zich meebrengt. Niet leuk! Zo voelde ik me soms down, geïrriteerd en opgesloten in mijn lichaam. In overleg met mijn gynaecoloog stapte ik in de zomer over op Implanon en mocht ik afbouwen met mijn huidige medicatie. Hoe gaat het nu en bevalt het? Ik vertel je meer!

Implanon

Na het zetten van de Implanon had ik de week daarna best veel last van mijn arm. Het voelde alsof hij afgeknepen werd, ik voelde tintelingen in mijn arm en het straalde door naar mijn linkerpink. Ken je het gevoel als je je elleboog stoot en daarna je telefoonbotje pijn doet? Nou, dat gevoel had ik de hele week. Alsof mijn arm geen bloed meer kreeg. Ik ben er zelfs mee naar de huisarts gegaan omdat ik niet wist of dat normaal was.

Zij kon me gelukkig geruststellen dat het een reactie was op het inbrengen van de Implanon. Onderhuids zat er een bloeding (bloeduitstorting) die ook wat aan het opzwellen was en daardoor kon het de spieren die er omheen lagen ook een oplawaai geven. Al met al geen pretje, maar ik was blij dat het na ongeveer een week nadat de Implanon geplaatst werd, over was.

Afbouwen van de Primolut

Het advies van mijn gynaecoloog was om op dezelfde dag dat het Implanon staafje gezet werd, ook één pil minder te slikken van de Primolut. Ik slikte er drie op een dag en deze mocht ik dan met behulp van een schema gaan afbouwen, zodat ik uiteindelijk alleen nog maar Implanon kon gebruiken.

Dat liep even anders…

Ik kreeg eigenlijk een week na de plaatsing al een bloeding en dit hield aan met forse buikpijn, vermoeidheid en hoofdpijn. Dit ging dus eigenlijk net even wat te snel voor mijn lichaam. Na overleg ben ik toen maar weer begonnen met drie maal daags Primolut te slikken omdat de Implanon waarschijnlijk even moest inwerken. Ik ben toen zo’n drie weken weer volop Primolut gaan slikken in combinatie met de Implanon (want die kun je er dus niet zomaar weer uithalen).

Migraine

De bloedingen verdwenen, mijn gesteldheid ging weer vooruit en ik voelde me stabieler. Toch vond mijn lichaam dit nogal veel van het goede, want ineens kreeg ik er als bijwerking ook nog eens heftige migraine bij. Poehee, ik had dat nog nooit gehad! Mijn zicht ging achteruit, ik kon me niet meer focussen op voorwerpen en het voelde angstig om alles wazig te zien. Daarnaast had ik aan de zijkant van mijn hoofd een vervelende, zeurende pijn.

Ik was dan ook blij dat ik weer af kon bouwen. Er ging weer een pilletje vanaf. En weet je, dat afbouwen is geen pretje. Mijn lichaam moet daar zo aan wennen en alles weer opnieuw ‘instellen’ dat ik er enorm van vermoeid raak, ik er hormonale hoofdpijn van krijg (iedere dag) en totaal futloos ben. Zie dan maar eens te zorgen voor je twee kids die zes weken lang thuis zijn in de vakantie. Nee, het was geen fijne situatie.

Hoe nu verder?

Nu ben ik twee maanden verder en ik zit nog steeds op mijn twee pillen Primolut per dag en het Implanon staafje. Het is nu redelijk stabiel en ik wil voorlopig even niet nog een pil eraf halen. Mijn lichaam heeft zo’n anderhalve maand nodig om zich weer opnieuw aan te passen en dat wil ik nu niet hebben. Ik heb leuke dingen staan voor mijn blog en privéleven en als ik daar nu mee ga rommelen voel ik me de komende tijd belabberd. Dan komt er gewoon niets meer uit me.

Wat ik wel merk aan het minderen van één pilletje Primolut per dag is dat ik me minder down voel. Dat hele erge is eraf. Super fijn! Dat is al een enorme verbetering vind ik. Kun je je voorstellen hoe ik me straks voel als die andere twee pillen per dag er ook nog af zijn! Daar hoop ik natuurlijk op.

Voor nu ga ik de komende tijd even op deze manier door en hoop ik ergens in november weer te gaan sleutelen aan mijn medicijncombinatie.

Ik hou je op de hoogte! Mocht je vragen hebben over de Implanon (of Primolut), laat het me dan zeker even weten!

Bedankt voor het lezen!

 

Liefs Liset

11 Reacties

  1. 17 september 2017 / 10:39

    Wat fijn dat je je minder down voelt. Wat een vervelend bij effect lijkt me dat zeg!
    nicole heeft geplaatst: Smartphone gedoeMy Profile

  2. 17 september 2017 / 10:43

    Ah getsie wat naar allemaal. Wat zal jij je verschrikkelijk gevoeld hebben 🙁 in ieder geval fijn dat je je nu wel al minder down voelt! Dan weet je ook waar je het voor doet!

  3. 17 september 2017 / 11:12

    Wat vreselijk al die bij effecten, wel een beetje de reden waarom ik geen Implanon wil. Die zou ik ook krijgen voor PCOS. Sterkte!

  4. 17 september 2017 / 11:43

    Wat vervelend om te lezen zeg! Ik wens je veel sterkte en probeer positief te blijven! Knap dat je er zo over schrijft en daarom ook wel weer fijn om te lezen. Goed bezig!

  5. 17 september 2017 / 14:23

    Goed artikel en fijn om hierover informatie te geven.
    Wat moet jij je rot hebbeb n gevoeld.

    Succes en sterkte Xoxo

  6. 17 september 2017 / 21:36

    Goed om dit soort ervaringen te delen, want het heeft nogal impact begrijp ik

  7. 17 september 2017 / 22:21

    Vreselijk hoeveel effect een klein beetje meer of minder kan hebben. Ik heb geen endometriose, wel pcos, waardoor we een beetje in hetzelfde straatje zitten. Ik kan soms zo boos worden over het feit dat hét geneesmiddel niet bestaat en dat de meeste vormen van medicatie gewoon ‘behelpen’ is… En dat het dan ook nog eens voor iedereen anders is met al dan niet irritante bijwerkingen waardoor er soms maandenlang gezocht moet worden naar de juiste dosis. Kan erg ontmoedigend werken. Ik hoop dat het je binnenkort beter af gaat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.